Próbanaplónk




2014.01.10.

Végre ismét eljött az ideje a meglehetősen szórakoztató keretek közt zajló pénteki összejöveteleknek, melyek méltán váltak népszerűvé az ajkai ifjúság körében.
A „kicsik” próbájára mindig érdemes és szórakoztató beülni, az ember rengeteg új emlékkel gazdagodik, melyek egy életen át elkísérik. A mai próba is egy ilyen remek alkalom volt, melyet Dia vezetett, terelgetve a fiatalokat a színművészet rögös útján. A kezdeti bemelegítés után egy ügyességfejlesztő labdajáték következett, majd változó dinamikájú mozgást végeztek a térben. E gyakorlatot egy csoportos feladat váltotta fel, mely során a biztonságban lévő tömegnek kellett két, „esőben ázó” társukat távol tartania. Eztán megjelentek a rémálmok, először egy ezerkerú szörnnyé változtatva a kicsiket, majd ez a szörny átváltozott egy adott emberen (Petin) válogatott kínzásokat végző csoporttá. A kínzások meglehetősen változatosak voltak: a hátborzongató kacajtól kezdve a hajhúzásig mindent el kellett viselnie a szegény „tesztalanynak”. Zárásként a csapat három kisebb csoportot alkotva rémálomba illő jeleneteket alkotott, melyek izgalmas, de szomorú témákat dolgoztak fel.
Örültem, hogy részt vehettem ezen a szórakoztató alkalmon, mely oly sokszor eszembe juttatta a „régi szép időket”.
Kertész Dávid





2013.11.22.

Hej, hosszú ideje már, hogy lábunk a balettszőnyeget koptatta! Már két hét telt el az utolsó próba óta, és jó érzéssel töltött el, hogy láttam azt, amint az ifjú titánok újult erővel visszatérnek, s újra birtokukba veszik a teret. Ezen a péntek délutánon az a megtiszteltetés ért, hogy megfigyelőként részt vehettem a Feri által vezetett foglalkozásukon, és meg kell hagyni, remekül szórakoztam. A szokásos bemelegítés után főként koncentrációt fejlesztő játékok voltak, mint a ,,bumm”-játék, vagy az intelligens bumm, melyek kívülről nézve is meglehetősen szórakoztatónak bizonyultak. A folytatásban az általunk egyszerűen ,,hő-shi-hő”-nek hívott játék került terítékre, majd ennek egy kissé összetettebb változata, melyben a ,,ninják” egymás kézfejére mért csapással eliminálhatták egymást. Levezető gyakorlatként a fiatalok az utolsó játék elemeit felhasználva vezényszóra váltogatták a gyors és lassított mozgást, és vezették le fölös energiáikat.
Kertész Dávid



2012/2013

2013.04.21.

„Kis” stábunk kivételen április 21.-én egy vasárnapi napon gyűlt össze egy Fenyér próba erejéig, hiszen ránk fért a darab felelevenítése még az országos diákszínjátszó találkozó előtt. Szép tavaszi napsütésben a szabadban vártuk a portást, aki beengedett minket a próbatermünkbe. Miután mindenki megérkezett nem haboztunk, bele is vágtunk a próbába. Mielőtt elkezdtük a munkát Sanyi mesélt egy kicsit a Dombóvári országos diákszínjátszó találkozóról, milyen is volt illetve mik azok a színpadi hibák, amiket mi próbáljunk kikerülni. Ezután belevágtunk a Fenyérbe.  Részletesen megnéztünk minden jelenetet, hogy kiküszöböljünk minden apró hibát az előadásból. Szerintem a hangulatot sikerült megteremtenünk, átélnünk az előadást.  Tudtam, hogy valami hiányzott, míg nem volt próba! Ez pedig nem volt más, mint Sanyi instrukciói. Hát igen, azt hiszem sikerült átéreznem, milyen, ha az embert megfosztják a látásától! J A próba végén egy gyors kis megbeszélést tartottunk, hogy s mint érkezzünk majd meg pénteken Pápára, a fesztiválra.
Veres Péter


2013.04.12.

Hát újra itt volnánk, és vállt vállnak vetve dacolunk a színjátszó élet kihívásaival, azaz tovább folytatjuk dicső menetelésünk Fenyér című előadásunk lobogója alatt. A pécsi Diákszínjátszó Fesztivál utáni kisebb szünet valószínűleg mindenkinek jól jött, ámbár a mai próba bebizonyította, hogy a darabbal való foglalkozás éppoly fontos lett volna, mint a testi-lelki felüdülés. Próbánkon kezdetben Sándorunk értékelte munkásságunk gyümölcsét, valamint rosszmájú kollégáiról is tartott egy kisebb értekezést, melynek hátterében én az egymás iránti elfogadásra való felszólítást véltem felfedezni. Ki tudja? Sanyi szavai mindig többet mondanak, mint amit első hallásra meg lehet állapítani. (Ez jellemző József Attila verseire is, amelyek ugyan csak egy kis kitérő kapcsán bukkantak elő.) Egyéni bemelegítéssel, majd egy kis fogócskával folytatódott a délután, majd rögtön nekiláttunk az előadás felelevenítéséhez. Meg kell hagyni, az idő vasfoga éreztette hatását, nem sikerült zökkenőmentesen, a pécsi színvonalat tartva játszanunk. Egy ilyen kritikus pontnak bizonyult Gloster és fattyú fia, Edmund párbeszéde is, mely során a Star Wars berkeit is érintő vita alakult ki. Zárásként a Pápai Országos Diákszínjátszó Fesztivál részleteit tárgyaltuk, majd kellemes hétvégét kívánva egymásnak, szétoszoltunk.


Kertész Dávid

2013.03.14-17.

Március 14.-én csütörtökön indultunk  a márciusi szakadó hóban Pécsre. De ez nem gátolt meg minket uticélunk elérésében. Sokféle adaptációt nézhettünk meg a négy nap alatt. Be kell vallanom én még nem voltam olyan fesztiválon, ami ennyire változatos, élmény dús, érzelmekben gazdag volt. Míg voltak szórakoztató darabok, akadtak olyanok is, amik mély nyomot hagytak bennem. Na és persze az a reggeli és esti beszélgetések a többiekkel. Nagy örömünkre szolgált, hogy mindegyik előadásunk ért el minősítést. A Log Out bronz, a Senák és a Fenyér című előadás arany minősítést kapott, és 1 illetve 2 különdíjjal jutalmazták munkánkat. Talán az egyik legemlékezetesebb, legszórakoztatóbb pillanat az volt, mikor a Fenyér és a Log Out című előadásunk értékelése előtt olyan nótapartit csaptunk, hogy csak na!  És hogy feledhetnénk azt a bűvös szót, amit mindenki megjegyzett egy jó ideig!SULC!Hát igen.. Rég mulattam ilyen jól.

Veres Péter



2013.03.08.

Végre közel 2 heti hiányérzetet sikerült betömni a „kicsik” előadásának sokadszori megtekintésével. (Egyébként nem is értem miért nem talált még ki az emberiség valami frappánsabb nevet a tehetséges ifjú színjátszópalántákra.) Én még most sem tudom elhinni, hogy 5.-8.osztályos diákokkal (és természetesen diáklányokkal) ilyen hihetetlen művet létre lehet hozni. Akárhányszor nézem is meg, mit sem veszít kezdeti fényéből. Emléke pedig nem halványul soha.
Saját próbánkon szívesen látott vendégeket fogadtunk: Szonja hozzátartozóit. Velük, valamint Diával és Csabai Csongorral egészült ki nézőterünk. A darab összességében jól ment, csupán néhány helyen szükségeltetett rendezői beavatkozás. Persze mint mindig, most is rengeteget szórakoztunk a „Rendező” ötletein, megnyilvánulásain, mimikáján, és úgy általánosságban mindenen, amihez köze volt.
Egyébként más említésre méltó esemény szinte nem is történt. A tettek mezejére valószínűleg Csütörtök délutánra teljes harci felszereléssel megérkezünk. Ha minden jól megy. Márpedig miért ne menne jól? Elszántságunk töretlen, harci kiáltásokat majd Péter és Zsombor hallatnak, s ha kell akár „szemtelenül” is a közönség képébe vágjuk véleményünket.


Kertész Dávid

2013.03.02.

A hétvégi próba során egészen érdekes sikereket értünk el, hiszen Kötelék című darabunkat sikerült teljes egészében összerakott állapotban előadni, Fenyér névre hallgató másik darabunkat pedig kisebb módosításokkal végigvenni.
A szombati napunk délelőtti részét színes szalagokkal sikerült emlékezetessé tenni. A próba mozgalmas bemelegítéssel indult, majd többször elpróbáltuk a kész darabot, amit aztán Sanyinak is bemutattunk, akinek sikerült könnyet csalni a szemébe.
Lear királyunk történetének felelevenítése és kisebb módosításai a délután és az este nagy részét igénybe vették, viszont határozottan megérte, hiszen Sándorunk saját elmondása szerint sikerült diákszínjátszókhoz képest magas szintet elérnünk. A próba zárásaként (fél 11-kor) megosztottuk egymással a mű képeinek kapcsán felmerülő érzéseinket, saját véleményünket, azt, hogy mi is fogalmazódott meg bennünk az egész készítési folyamat során.
Véleményem szerint sikerült olyan alkotást létrehozni, ami mindenképpen maradandó nyomot hagy a nézőben.
Fenyér. A legvégső határ. Ennek végtelenjét járja kicsiny drámacsoportunk, melynek célja a nézőközönség elgondolkodtatása, hagyományos művek újszerű feldolgozása, és azok modernizálása.


Kertész Dávid

2013.03.01.

A próba a szokásostól eltérően 2 órakor kezdődött, és 7 óráig tartott, ami nem kevés, viszont így legalább volt időnk összehozni Fenyér című előadásunk befejezését, és Danit is felköszöntöttük születésnapja alkalmából.
Elsőként az addig összerakott jeleneteket néztük át, majd Edmund és Gloster párbeszédétől sok móka és kacagás közben lépésről lépésre haladva felépítettük a darab végét. A leglényegesebb elem talán Gloster megvakítása volt, ami igazából a valóság meg nem látásaának metaforájaként is értelmezhető, hiszen csak akkor ismeri fel a valóságot, mikor már késő. Ezáltal szegény Péter barátom „szemtelen” lett, ám jómagam, mint hű és névtelen szolgája, Cornwall veséjébe kést szúrva kiharcoltam magamnak a „hősi” halált, de Dugovics Titusz módjára magammal rántottam őt a túlvilágra, majd ennek lezárásaként mintegy szellemes kedvű szellemekként tértünk vissza Rejtő Jenő Piszkos Fred, a kapitány című művének kocsmai jelenetét feldolgozva, mely során én késem után érdeklődtem, Gergő pedig megadta a felvilágositást, mondván: „Megvan a kés. A vesémben.”
Ezt követően Katát, mint Cordeliát bohócot kifestették, miközben a többiek a nézőktől érdeklődtek a bolond holléte felől. A záróképben a megtört Lear és halott Cordelia volt látható pietában, amely fogalmat többen akkor hallottak először.
Bár én kissé hiányoltam a „kicsik” előadásának újbóli megtekintését, mindazonáltal reménnyel és bizakodással tekintettem a hétvége elébe, remélve, hogy sikerül összeraknunk egy remek előadást.


Kertész Dávid 

2013.02.22.

Az utóbbi időkben szokott módon, a „kicsik” előadásával nyitottunk, ami így, sokadszorra is remek élvezetet biztosított a jelenlévők számára. Bár kissé rövidre sikeredett (mindössze 14 perc), ami vajmi kevés, legalábbis én akár órákig képes lettem volna elnézni. Mindenesetre az kijelenthető, hogy mind Sanyi, mind az ifjoncok kitettek magukért. A zenei válogatás szokás szerint élvezetessé tette az eredetileg is remek cselekménnyel bíró művet.
Saját próbánk is a már megszokott mederben, azaz bemelegítéssel indult, viszont mostanra már komplett szövegkönyvvel egészült ki próbafelszerelésünk. A szokványosnak nem mondható kezdőképet annyiban egészítettük ki, hogy Zsombor nem a színen, hanem a nézőtéren, mintegy eltévedt Learként próbál tájékozódni az előadás felől. Innentől a nagyjából megszokott módon folytattuk a cselekmény kibogozását, míg el nem értünk Edgar és Edmund párbeszédéhez, ami szerény véleményem szerint zseniálisan foglalta modern keretbe a drámai helyzetet, kissé talán túl modernre is veszi a figurát, ám a történeten végigfutó zenei „téma”, Edmund zenéje keretet ad neki időnkénti visszatérésével. Talán az eddigi próbaidőszak legszórakoztatóbb része volt a Glosterek belviszályainak kidolgozása. De hogy legtöbbet ennek során nevettünk, az biztos.
A „vihar előtti csendet”, a királylányok szervezkedését is vidám hangulatban éltük meg, ami főként talán Gergő Cornwall alakításának volt köszönhető.
A legmozgalmasabb jelenetet, a vihart is sikerült formába öntenünk, ami kissé próbára tette a jelenlévők állóképességét, de úgy vélem, megérte a fáradságot.
Szerintem igencsak jól haladtunk, de a végkifejlet még hátravan.

Kertész Dávid

2013.02.15.

Az eheti próbát is a „kicsik” továbbfejlesztett előadásával kezdtük, amit aztán gyors véleménymegosztás követett. Hasonlóan a korábban leírt véleményemhez, még mindig fantasztikusnak, sőt szinte hihetetlennek tartom azt a tényt, miszerint ez az előadás biztosan megállná és megállja helyét a felnőtt produkciók sorában is.
A saját próbánkat bemelegítéssel indítottuk, majd teketóriázás nélkül belevágtunk a múlt alkalommal összerakott cselekmény felelevenítésébe, amit további jelenetekkel fűztünk tovább. Elsőként Lear királynak kellett volna múltkori viselkedéséért elnézést kérnie Goneriltől, ámde ő ehelyett megátkozza lányát, Regantól pedig elmenekül. Fruzsitól megtudjuk a Gloster família rövid történetét, majd láthatjuk a két fiút találkozni (Máté mint Edgar, Dani pedig mint Edmund). Edgar távozása után Edmund bevallja fivére ellen szőtt terveit, szándékait, valamint bemutatja a „Nagy Rendező” által neki kiszabott zenei témáját. Ezután apjával (Petivel) folytat eszmecserét, mely során eléri, hogy Gloster kitagadja törvényes fiát. A „nép” ezután vihart formál, mely során Lear találkozik a hű Glosterrel, majd megátkozza lányait.
A történettel eddig haladtunk, ezután Sanyi az érzéseinkről, véleményünkről kérdezett meg, majd befejeztük a próbát. Szerintem jól haladtunk a történettel, a pécsi fesztivál idejére biztosan el fogunk készülni vele.

Kertész Dávid

2013.02.08.

Hosszas tréningezés után végre belekezdtünk Shakespeare Lear királyának Sándorosított feldolgozásába. Természetesen megérte a várakozás, az eredmény szerintem máris biztató. A próba az időben érkezők számára szórakoztatóan kezdődött, hiszen lehetőséget kaptunk a „kicsik” félkész előadásának megtekintésére. Hát, bevallom, utána percekig tartott, míg felocsúdtam hatása alól, mert fantasztikus volt! Nem emlékszem rá, hogy annak idején mi lettünk volna ennyire jók. Úgy tűnik, Sanyi jóslata be fog teljesedni, miszerint év elején azt jövendölte, hogy a „kicsik” jobbak lesznek, mint a „nagyok”, és ez kezd nagyon is beigazolódni. Az mindenesetre leszögezhető, hogy le voltam nyűgözve, ami nem esik meg túl gyakran. Egy kis bemelegítés és térbeli mozgás következett, majd a nyitókép kialakításával megkezdtük végre az előadás kialakítását. Elsőként én, Maja majd Máté taglaltuk a művet, miközben mindenki más pillangóikkal szórakoztatta magát.Ezután a pillangók gyilkos bogarakként marcangolták szét Mátét, mire a többiek mulatságba kezdtek. Zsombor az aludni próbáló Leart alakította, akit aztán még a Maja által megformált Goneril sem tudott dühében megfékezni, csak azáltal, hogy kilökte őt a térből, erre aztán a megbántott Lear a másik leányához, Reganhoz (Szilvi) sietett, akinél éppen vacsora folyt, és akkor értesült pont az agg király közeledtéről Dorinától, mikor az már az ablak alól kiabálva fel kért bebocsátást Regan kislánykori kedvencére, az általa hozott málnás gumicukorra hivatkozva. Nos, a darab eddig van meg, de van még elég időnk, hogy befejezzük.
Kertész Dávid


2013.02.01.

Veres Péter barátom a minap (vagyis nem pont most, de nem is régen) arra kért meg, hogy esetlegesen, ha volna rá időm és kedvem, helyettesítsem Hermine kolleginát, és, ha úgy adódik, írjak néhanapján a blogra. Tehát így esett a próbanapló írásának elvállalásának históriája az Úrnak kétezredik és tizenhármas esztendejében, annak Január hónapjában. Úgy vélem, ezek után már nem szükséges bemutatnom magamat, hiszen kellemes körmondatíró stílusomról valamint az előző néhány sor olvasása után biztosan mindenki felismer (ha nem, a név a cikk alján megtalálható).
A Február hónap első próbája gyászos körülmények között, mindazonáltal víg kedéllyel, sok kacagással indult. A próbák megszokott rendjében beállt ama nagy horderejű változás, ami nagy szomorúsággal töltötte el szívemet (és talán még másokéit is) most és mindig, mikor bekövetkezett, az a sajnálatos esemény, miszerint leleményes Sándor vezérünk pillanatnyi betegség okán távolmaradni volt kénytelen, ami jelentős hátráltató tényező Lear királyra nézve, viszont a Március 15-i műsorunk (a címe Kötelékek lészen) jelentőset lépett előre a megvalósítás útján.
Mivel szeretve tisztelt Sanyink a messzi távolban leledzett, ezért Dia és Zsófi kegyeskedtek vezérelni bennünket az önmegismerés és kibontakozás eme rögös ösvényén. Dia, mint rangidős Sanyipótló, remekül végezte feladatát (értvén ezt, mint szerény jómagunk kordában tartását), sőt, a kordában tartást egy gyakorlatban meg is jelenítette, melynek során a besötétített teremben egyre szűkülő mozgástérrel keltettek klausztrofóbikus cselekvésképtelenség-érzést. Ámde ne vágjunk mindjárt a dolgok közepébe írjunk csak le  mindent szép sorjában. Kezdtük tehát a műsorra választott versek felolvasásával, rövid, de önálló bemelegítéssel, majd utána a kezdőkép kialakításával, mely 3-8 főből álló (vagy helyesebben inkább ülő), tűz körül melegedő csoportokból állt. Ekkor lépett a színre Dorina, aki Nagy László Zuhatag (vagy valami hasonló) című művét olvasta fel, miközben mi, többiek félköröket alkotva magunk formáltuk meg az előttünk lobogó lángokat (Ehhez hozzáfűzném Dia azon kijelentését, miszerint a műsorban tűzeszközöket is fogunk használni.), majd a vers végeztében örömtáncba kezdtünk, mely alatt bizonyos „elnyomó” személyek kettesével egy-egy kendőt ragadva kezdték el mindjobban kordában tartani a vigadozó társaságot, mígnem már a földre rántották az ellenszegülő „köznépet”. Ezen kényelmetlen helyzetből Zsombor próbált kiszabadulni (kevés sikerrel), miközben a többiek is hasonló módon küzdötték magukat a szabadság felé, ámde a vers végére megtört az ifjúság ellenállása, és egytől-egyig elbuktak, rabtartóikkal egyetemben. Ebből a kimerült, talajmenti állapotból mégis sikerült legalább térdelő helyzetig fölemelkedni, ahonnan aztán elvileg zihálás (gyakorlatilag pedig nyögések sorozata) felvezetésével lett ütemesen kántálva a Kórus (vagy Sólyom-ének, kinek hogy tetszik), mely során Maja emelkedett fel, és megidézett sólyomként szárnyalva „öntött lelkierőt az elcsigázott magyarság szíveibe”, majd a Nemzeti Dal elszavalása közben teremtettünk forradalmi légkört. Ezután már csak a korábban említett „szűkülő térbe zárás”-gyakorlat (sajnálom, jobb nevet nem tudok rá), és némi versolvasás maradt hátra, valamint a következő Március 15-i próba időpontjának kitűzése, mely során Február 16-ára esett a választás.
                                                                                                                       Kertész Dávid
                                                                                                                          

2013.01.25.


A mai alkalom szerintem emlékezetes marad valamennyiünk életében, hiszen meglehetősen tartalmas és érdekes témákat feszegető volt. Kezdetben (már a bemelegítés után) ott volt mindjárt a "pillangó-gyakorlat", mely véleményem szerint igencsak megmozgatta az ember fantáziáját (gondoljunk csak bele, milyen szép is az, ha az ember egy törékeny pillangót óvhat, egyensúlyozhat tenyerén, nem mindennapi élmény volt, az biztos). Azután, ennek továbbfűzéseként efféle pillangókkal a háttérben volt megtisztelő feladatom az, hogy a Lear király történetét bemutassam, ámde alig volt érkezésem belemelegedni a téma bővebb kifejtésébe, máris leváltottak egy, Shakespeare munkásságát  meglehetősen trágár kifejezésekkel ócsárló karakterre (Majára), aki pillangóját átadva hozzáfogott feladata megvalósításához a megadott rendezői instrukciók alapján. Utána a sorban Máté következett, neki pedig egy okoskodó, ámde a történetet nem olvasott embert kellett megformálnia, akit viszont Zsanett jelzésére a vérszívó rovarokká változott lepkék hada vett kezelésbe. Máté kartárs ebből kifolyó, közel fél percig tartó agóniája végeztével "elszállt az örök vadászmezőkre", de időnként néhány  kedélyes kacagás erejére visszatért onnan, miközben Dorina örömtáncot lejtett porhüvelye felett. Ezután azonban sorozatos köpések áldozata lett, megcáfolandó Sanyi azon kijelentését, miszerint:  "ez a korosztály már se köpni, se fütyülni nem tud" és "nem vesz részt semmilyen csínytevésben". Miután ezt a problémát áthidaltuk valamelyest, jött az újabb buktató, mivel nekünk lett volna feladatunk a diadal zenéjének létrehozása, de tekintve, hogy hétvége lévén, gyakorlatilag senki nem volt ilyen "összetett" zenei produkcióra képes (kivéve persze Dittát, akinek mintha a foglalkozás során feltöltődtek volna energiakészletei). Mivel zenét így nem sikerült csiholnunk, "Ha ló nincs, jó a szamár is." elven Legkegyesebb Sándorunk "zenegépét" használva igencsak pörgős tempót diktált, de látva nem megfelelő mennyiségű nyíltságunkat, pihenőképpen kisebb értekezést folytatott velünk a polgárpukkasztásról, mások megbotránkoztatásáról és ennek különböző módjairól. Ezen tudással felvérteződve vágtunk bele a második fordulóba, mely során Ditta leadta felgyülemlett energiáit (mások lábujjain keresztül), míg a fiúk (jómagam is) valamilyen különös okból kifolyólag "verekedéssel" vezették le másokon felszínre törő érzelmeiket. Midőn ez is véget ért, a Tavaszi szél kezdetű népdalt zengtük el, majd Maja (mint lány) próbálta távozásra bírni Mátét (Lear-t), aki azonban ellenállt minden heves dühkitörésnek, és szilárdan kitartott saját álláspontja, a maradás mellett. A kettőjük párbaja Maja végszavával ért véget. Eztán már csak egy kis beszélgetés volt hátra, mely során Sanyi meg nem válaszolt kérdéseket tett fel a test szeretetével kapcsolatban.Zárásként már csak a búcsúzás, valamint a március 15-i műsorhoz rendelkezésre álló anyagok összegyűjtése maradt hátra, amit Dia el is végzett.

Kertész Dávid


A hosszú téli szünet után ismét eljött az ideje egy pénteki színjátszó szakkörnek. Az első órában megosztottuk egymással kedvenc Nagy László versünket. Beszélgettünk arról, hogy miért választottuk épp azt, miért fontos számunkra, milyen szimbólumok jelennek meg benne. Az én választott versem például a Hiány, de ezen kívül számos érdekes költeményeket hallhattunk egymástól. Megpróbáltuk gondolatban megálmodni a versek színpadi előadását: díszletet, szereplőket, zenét, cselekményt...A második óra már gyakorlati volt. Betegségem miatt megadatott, hogy kívülről nézzem végig a gyakorlatokat, jeleneteket. Furcsa és különleges volt egyszerre. A diákok zenére mozogtak miközben Sanyi utasításait követték. Például a zene érzelmeit kimutatni mozgással vagy művészekként egy papírlapból elkészíteni utolsó alkotásukat. Először minden értelmetlennek tűnt, majd rájöttem a lényegre. Döbbenten, rezzenéstelenül figyeltem egészen a végéig. Nem gondolkodtam közben, nem terelődött el a gondolatom...csak néztem. Megértettem Sanyi üzenetét, célját. Ez a színházi módszer érdekesebb és nagyobb hatást vált ki az emberből mintha csak egy átlagos színházi műsort néznénk. Persze azt is kedvelem, de még sosem volt olyan előadás, amely alatt megfeledkeztem volna önmagamról, hétköznapi dolgaimról. Mindenkinek kívánom, hogy legalább egyszer életükben legyen szerencséjük egy mozgásszínházi előadáshoz!(:


Az elmúlt próba igazán eseménydús és kihívásokban gazdag volt. Bemelegítésként Sanyi felolvasta az elmúlt próbán kitöltött tesztek összegzését. Érdekes eredmények születtek. A felmérésből kiderült, hogy a vártnál többen tartják a művészetet az életünk szerves részének. Kiderült, hogy egy leukémiás gyermeket előbb kimentenénk a süllyedő hajóról, mint egy idős embert. Arra a kérdésre, hogy mi határoz meg minket igazán különféle megoldások születtek: egyesek szerint a család, barátok, mások szerint a minket ért negativ hatások, ismét mások szerint a belülről áradó kisugárzás határoz meg minket. Ezután következett a valódi munka, amely során megszületett Lear király drámánk első töredéke. Általában nálunk nincs előre megírt szövegkönyv, hanem a rendező(Sanyi), pillanatnyi ötletei alakítják az előadásunk mozzanatait, amelyekből később megszületik a mű.(: Nagyon izgalmas részt venni az alkotás folyamatának. Miközben Sanyi mondta mit szeretne látni, öröm volt megfeledkezni mindenről, koncentrálni, figyelni mások reakcióit és beleélni magunkat. A végén megszületett egy 20 perces jelenet, amely tele volt érzelmi töltéssel és különféle izgalmas effektekkel. Folytatás következik:)...



Újabb érdekes próbára került sor péntek délután. Az első órában üres lapokon kellett különféle érdekes kérdéseket kidolgozni. A legkülönlegesebb feladat életünk térképének lerajzolása volt...furcsa de ez az apró feladat annyi érzelmet mozgatott meg bennünk. Néha nehéz felidézni életünk legjobb és legrosszabb eseményeit, mivel számunkra különleges jelentéssel bírnak. Ezután egy furcsa játékra került sor. A lényege az volt, hogy a falnál álló emberek a távolba tekintve egyszerre kell elindulniuk majd megállniuk megbeszélés nélkül. Az első pár próbálkozás után megtaláltuk egymás energiáit, éreztük mikor mit kell tenni. Tényleg nem tudtam, hogy erre az emberek tényleg képesek:)...Páros feladat következett amely során mindenki a párját egy anyagnak tekintve mozgatnia, formálnia kellett. Jó érzés volt látni mennyire egymásra hangolódtunk. Majd szerepjátékkal folytattuk. Egy dráma jellegzetes szereplői bőrében kellett azok jellemét, köztük lévő konfliktust bemutatni mozdulatokkal és persze zene segítségével. Ezt a feladatot a jövő órán folytatjuk és bevallom nagyon várom már:)...


A legutóbbi próba Nagy László Kísértés című vers jegyében telt. Érdekes volt látni, hogy a belőlünk alkotott kisebb csapatok hogyan tudták visszaadni a vers mondanivalóját, hangulatát, tartalmát. Voltak akik kísérleteztek a hangokkal, énekkel, térformákkal. Különleges kezdés volt, így tökéletesen megalapozta a hangulatot. Majd, hogy igazán koncentráljunk, egy nehezített székfoglalót játszottunk. A játék lényege az volt, hogy egyszerre csak egy ember léphetett közelebb a székhez, ám ha többen léptek egyszerre, vissza kellett állniuk a kiindulási helyükre. Ezután egy meghatározott zenére kellett mindnyájunknak egy szokatlan mozdulatsort bemutatni. Nagyon nehéz feladat volt mivel kezdetben mindenki mozgással, tánccal próbálta teljesíteni a feladat. A végére viszont Sanyi kihozta néhányunkból a mozdulatot, érzelmeket. Ennél szokatlanabb élményem őszintén szólva még nem volt. Középen állva, Sanyi utasításait követve teljesen megfeledkeztem arról hogy hol vagyok, ki vagyok...csak azt az egy érzést éreztem. A harag mozgatott minnél erősebben amíg csak bírtam. Az ilyen élmények után jövök rá igazán miért is szeretem ezt csinálni. Már alig várom a következő órát!


Ma négy òrakor ismét összejött a csapat elvégezni az utolsò simításokat az új pròbatermünkön. Néhányan a maradék festèkkel befejezték az utòmunkálatokat de a többségünk szivaccsal, ronggyal a padlò felsikàlásán ügyködött. Jò nehèz munka volt bevallom bár jó társaságban hamar ment az idő. körülbelül másfél òrába telt de megérte:-)A végén pihenésképp körbeültünk egy kis Nagy Lászlò elmélkedésre. Szóba került többek között a költő hitvallása, az újért valò küzdelem. Hirtelen a semmiből ott termett egy rakat illatos meleg pizza. A legjobb dolog a nehéz munka után!:-)


 Természetesen október 12-én is összegyűlt a nagy csapat, ám most nem a próba miatt, hanem hogy kifesthessük drámai feketére a termünket. Én személy szerint nagyon jól éreztem magam. Megismertem az új embereket, összekovácsolódtunk, együtt nevettünk, viccelődtünk...egy szóval hatalmas élmény volt. Főleg hogy ezelőtt sosem volt még a kezemben igazi ecset:D.Levezettem a falon a hét feszültségét...még az utána következő egy óra fürdés, súrolás is megérte. A képeket Peti már feltöltötte, úgyhogy a FOTÓK mappában megtalálhatja mindenki a kezdeti állapotokat és az eredményt is. Jövő hétre már csak a sarkokat kell befejezni és a balett szőnyegeket lefektetni és kezdődhet is a munka;


Október 5-én elkezdődött az idei évi munka. Egy előadás keretében megismerkedhettünk a megnyert pályázattal, amiben a mi kis csapatunk is részt vesz. A pályázat négy foglalkozás sorozat indítását tartalmazza. Az első egy kézműves foglalkozás, amelynek résztvevői körbejárhatják a várost egy fényképezőgéppel, egy jegyzettömbbel és felfedezhetik Ajka szépségeit, kiemelkedő kincseit. A második ugyancsak egy kézműves foglalkozás, ám ez az Ajkai Kristály-ra specializálódik inkább. A tagok megismerkedhetnek az Ajkai Kristály történelmével, magával a gyárral, SŐT, még a kristály csiszolás művészetét is elsajátíthatja. Az építészi foglalkozás a harmadik, amely során a résztvevők körbejárhatják Ajkát, miközben az épületek sajátosságaival ismerkedhetnek meg. Valójában mindhárom szakkör nagyon felkeltette az érdeklődésem, mert mind egytől-egyig izgalmas ötlet. A negyedik természetesen a SZÍNJÁTSZÓ SZAKKÖR, amelynek én is tagja lehetek. Nagyon szerettem az eddigi kis csapatunkat is, de megörültem mikor láttam , hogy még rajtuk kívül sok érdekes ember is csatlakozott hozzánk. Fő feladatunk Nagy László megismerése, mozgáskultúra fejlesztés, beszédkészség javítás és még ezenkívül rengeteg dolog, amelyeket majd hetente elmesélek nektek.:)



Sziasztok!:) Diczig Hermine vagyok, az ajkai színjátszó csoport egyik lelkes tagja. Egy éve dolgozom együtt Komáromi Sándorral(Sanyival), de hónapról-hónapra egyre jobban élvezem a próbákat. Szerintem ezt tényleg nem lehet megunni...de mi a lényeg?:) Nagy örömömre én kaptam a megtiszteltetést, hogy ezt a naplót birtokolhassam. A feladatom, hogy hétről-hétre elmeséljem a próbák hangulatát, a feladatokat, a fejlődést és minden egyebet ami csak megfogott az adott foglalkozáson. Már alig várom hogy beszámolhassak az élményeimről:) Remélem az olvasóknak tetszeni fog és sokan kedvet kapnak majd egy kis "drámázáshoz".

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése